måndag 2 maj 2011

Väldigt smidig rabarberkaka

Idag blir det premiär för årets rabarber! Jag gör ett väldigt smidigt recept på rabarberkaka där man blandar allt i kastrullen. Här kommer receptet!

100 g smör - smält i en kastrull
2 dl vetemjöl, 2 dl socker, 2 ägg, 1 tsk vaniljsocker - rör ner detta i kastrullen med smält smör
Valfria bär, frukter eller rabarber (Jag tog 2-3 stjälkar rabarber)
Till rabarber och äpplen brukar jag ha i 1/2 dl hackad mandel och 1 tsk kanel

Häll smeten i en smord och bröad form, lägg i bär/frukt och ev. mandel ovanpå och ställ in i ugnen 20-30 min i 175 grader. Den ska vara lite kladdig i mitten när du tar ut den.

Ett superenkelt recept på smulpaj kommer här också! (Där du inte behöver joxa med kallt smör)

100 g smör
2-3 msk socker
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn

Smält fettet i en kastrull, rör ner socker, vetemjöl och havregryn. Gör som du brukar med bären. Gräddas i ca 15 min i 225 grader.

Som ni märker har ingen bebis kommit än. Vi lovar att höra av oss när den är här! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar