tisdag 5 mars 2013

Vecka 25

Idag har jag varit på kontroll på MVC, och mina värden såg bra ut. Magen är några cm större än förra gången (vanligt med 2:a barnet) och hjärtljuden tror jag låg runt 150. Blodvärdet var 132, alltså ganska högt för en gravid kvinna. Blir man dopingmisstänkt nu? Som tur är mår jag rätt bra denna vecka, till skillnad från berg- och dalbanan tidigare veckor. Kanske är det ljuset som gör sitt? 

På jobbet händer det spännande saker, och jag hoppas att jag hinner göra allt jag vill innan det är dags att gå på föräldraledighet. 

Detta händer runt vecka 25 i graviditeten:

Barnet

Barnet kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne har utvecklats. Barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. 

Redan från vecka 23 har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 800 gram.

Mamma

Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor för kramp i benen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar