onsdag 1 juni 2011

Nyplanterat: Perenner

Idag är jag inte ensam hemma, så efter BVC-besök (Edvin väger nu ca 4500 gram och är 56,5 cm lång -bra tillväxt alltså!) och ärenden på stan har jag kunnat lägga lite tid på plantering. Vid våra odlingslådor (byggda med pallkragar) har jag planerat en rabatt. I hörnet står en ormhassel som vi har fått i present, och utmed kanten har jag nu satt stäppsalvia i en rad. Först tänkte vi sätta lavendel, men stäppsalvia verkar lite mer lättskött och ser finare ut när den inte blommar. Eventuellt kommer vi att komplettera rabatten med lite ulleterneller senare.

Jag har satt Stäppsalvia Salvia Nemorosa Ostfriesland som ska bli 4o cm höga och blommar i juni-september. Den trivs i full sol, vilket blir perfekt. Jag hade också en planta med Stäppsalvia Nemorosa Marcus som blir lite lägre, 35 cm hög och något annorlunda blommor (mer blå än lila). Det blir nog fint med de olika sorterna tillsammans!


Så här ser stäppsalvia ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar